In 2014 bracht Google naar buiten, dat een nieuwe factor belangrijk zou worden voor de ranking: SSL / HTTPS. Het is begonnen als lichtgewicht factor, maar het lijkt er steeds meer op, dat deze SEO-factor een grotere impact krijgt. Iets om rekening mee te houden!
HTTPS is beveiligd en dus een bescherming voor gebruiker
Google vindt dat surfen op het internet veilig moet zijn of anders gezegd ‘beveiligd moet zijn’. Letterlijk zeggen ze:
“All (online) communication should be secured by default”
Als je tegenwoordig op een onbeveiligde WiFi-hotspot zit en gebruik maakt van sites zonder HTTPS dan loop je het gevaar dat hackers ongewenst inzicht krijgen in jouw online gedrag. Google wil dit voorkomen door sites met HTTPS te belonen met een hogere ranking. Deze zullen daardoor op die manier vaker gebruikt gaan worden. Ik zou daarom iedereen die bijvoorbeeld overstapt op een nieuwe website willen aanraden om HTTPS te gaan gebruiken en de website responsive te laten maken. Deze 2 factoren zullen steeds bepalender worden voor Google.
Wat is SSL?
SSL is letterlijk: Secure Sockets Layer. Het is een protocol dat gegevens versleuteld. Wanneer je een HTTPS voor een domeinnaam ziet staan, dan weet je dat de website gegevens op een veiligere manier uitwisselt. Je ziet het al vaak wanneer je bijvoorbeeld tot aankoop van een product overgaat of wanneer je gaat telebankieren enz. Het gaat dan vaak om gegevens waarvan je niet wilt dat ze openbaar worden; banksaldo, adres en factuurgegevens, creditcardnummers en dergelijke. Naast de hogere rankings die te behalen zijn door het gebruik van HTTPS, kan het gebruik ook worden gezien als ‘betrouwbaar’ naar de klant. Je geeft er mee aan, dat je de privacy van de bezoekers respecteert.
Goed gebruik van HTTPS
Zoals jullie waarschijnlijk al wel weten, kies ik mijn blog onderwerpen aan de hand van de praktijk. Zo ook het HTTPS onderwerp. Ik ben vorige week gestart voor een nieuwe klant en daarbij begin ik altijd met een uitgebreide analyse van de website. Ik wil er eerst voor zorgen dat de website zo goed mogelijk is geoptimaliseerd voordat we bijvoorbeeld gaan linkbuilden. Eén van de issues die ik bij deze analyse tegenkwam was ‘duplicate http/http versies’. Wanneer de HTTPS niet goed wordt gebruikt, dan kunnen de zoekmachines zoals Google de HTTP en de HTTPS als verschillende websites zien met dezelfde inhoud. Dat kan negatief zijn voor de rankings. In dit geval kan je het beste kiezen voor 1 van de 2. Mijn keuze zou dan zijn de HTTPS. De HTTP kan je redirecten naar de HTTPS.
Website switchen van http naar https; waar op te letten en hoe breng je Google op hoogte
Op https://yoast.com/dev-blog/move-website-https-ssl/ vind je een goed artikel over het switchen naar HTTPS. Na het doorvoeren van deze tips is het stappenplan als volgt:
1. XML-sitemap maken met alle oude HTTP URLs
2. 301 redirect alle http URLs naar HTTPS
3. plaats de oude XML-sitemap op een URL
4. dien de oude sitemap in bij Google via Search Console
5. verifieer in Search Console ook de nieuwe HTTPS website (oude laten staan)
6. geef bij de instellingen aan dat HTTPS de master is
7. monitor je zoekwoordposities
8. na verloop van tijd kun je de oude XML sitemap verwijderen en de nieuwe plaatsen via Search Console.
SSL check
Wil je kijken of SSL goed is geïnstalleerd? De SSLCheck maakt verbinding met de webserver en kijkt of alle root- en intermediate certificaten juist worden doorgegeven en of er mogelijke problemen zijn:
SSL checker (hier is het overigens ook mogelijk om SSL certificaten te kopen)