Wat is de waarde van een link die je in een reactie op een artikel op bijvoorbeeld een blog plaatst?

Dat is wat ik me afvroeg toen ik het backlinkprofiel van één van mijn klanten aan het analyseren was.

Waarde linkvermelding in een reactie

Als ik start met linkbuilden voor een klant dan bekijk ik eerst welke concurrenten hoger staan op de geselecteerde zoektermen. Van die concurrenten bekijk ik het linkprofiel. M.a.w. ik bekijk op welke pagina’s de concurrenten een link hebben. Bij het anlyseren van de grootste concurrent van de Water Specialist, viel me op, dat ze wel heel veel links hadden geplaatst in reacties op artikelen. Vaak op blogs. In eerste instantie deed ik hetzelfde en plaatste ook een link in een reactie op een blog met een pagerank 6.

Vervuiling blogs en artikelensites

Maar nog geen dag later vroeg ik me eigenlijk af of ik die link wel had moeten plaatsen. Hoe ziet zo’n link d’r uit? Er staat een artikel op een website en daar gaat het bijvoorbeeld over ‘zoeken naar het geloof’. Het woord zoeken komt vaak voor op de pagina dus kan gedacht worden; ik ga daar een link plaatsen naar mijn pagina zoekmachine optimalisatie. Want zoekmachine en zoeken lijken op elkaar en is dus gerelateerd. Ik maak simpel een naam aan, die noem ik zoekmachine optimalisatie i.p.v. Pascal en vervolgens mag ik ook nog een website opgeven, dus mijn naam ‘Zoekmachine optimalisatie’ krijgt de url: http://www.internetpaleis.nl/seo/ Als tekstje schrijf ik:

Wat een interessant arikel. Hier ga ik zeker wat mee doen.

En op deze manier heb ik binnen een paar minuten een linkje gescoord op een website met een hoge pagerank. Maar ik heb deze pagina ook vervuild.

Ook op mijn eigen seo blog staat er zo’n voorbeeld, zie onderaan de pagina:  http://www.internetpaleis.nl/wat-is-seo/
Jan Veen linkt door naar een website.

Link in een reactie doen of niet doen?

Allereerst zijn de meeste urls in reacties nofollow. Dat betekent dus dat ze in principe niet van invloed zijn op je ranking. Aan de andere kant is het ook goed om een aantal nofollow links te hebben naar je website. Alleen maar followlinks is op z’n minst verdacht. Het is wel zo, dat links naar je website nog steeds een grote factor zijn, die je ranking bepalen. Vroeger was vooral het aantal links belangrijk. Nu is het vooral belangrijk dat het kwalitatieve gerelateerde links zijn. Google kan steeds beter bepalen of een link vanaf een gerelateerde en kwalitatieve website komt; veel beter dan een aantal jaren terug.

Ik zou het daarom als volgt aanpakken: Bepaal telkens als je een link aanvraagt voor jouw website of die van een klant of er bezoek vandaan zou kunnen komen en of die bezoekers ook daadwerkelijk over zouden kunnen gaan tot een sale of een lead. Als het antwoord ja is, dan zou ik de link plaatsen; ook als deze nofollow is. Het plaatsen van een url achter een ‘naam’. Dus bijvoorbeeld ‘Hoger in Google‘ als naam gebruiken i.p.v. Pascal, Peter, Jeroen of Monique en daar de url van Internetpaleis achter plaatsen, vind ik op het randje en dus wat gevaarlijk. Dan zou ik gewoon Pascal of Internetpaleis gebruiken en daar de url achter plaatsen. Zorg dan ook, dat het artikel super gerelateerd is. Als iemand vraag naar een Seo specialist in Zeeland en daar komen reacties op van seo bedrijven die hun diensten aanbieden, dan is het geen probleem voor Internetpaleis om daar ook op te reageren.

Nog veel beter is het om in een artikel of advertorial een link te krijgen naar je website. Dus bijvoorbeeld in een artikel over de afhandeling van echtscheidingen waarbij een echtscheidingsadvocaat uit Zeeland tips geeft, mag best een link naar die advocaat geplaatst worden.