Een klant waar wij al langer dan een jaar voor werken kwam van de week met de volgende vraag: “We spelen met het idee om een .be website te starten op basis van de .nl site. De Belgische site zal wel door een Belg wat herschreven worden. Is dat voldoende om geen Google penalty te krijgen voor duplicate content?”. Hij vroeg dit tijdens een Skypesessie en ik had hier niet direct een passend antwoord op.

Mijn eerste reactie was dat de .be website zoveel mogelijk unieke content moet bevatten. Maar ik begreep ook wel dat dit lastig is met een grote website. Zelf ben ik mede-eigenaar van Vakantiewoning.org en wanneer we de .org zouden willen overzetten naar een .be domein, dan zouden dus ook de teksten van zo’n 100.000 vakantiehuizen herschreven moeten worden. Bij mijn klant gaat het om iets minder pagina’s, maar nog steeds erg veel.

Ben daarom op onderzoek uitgegaan en heb naar de meningen gevraagd van bevriende seo-specialisten (ik heb het hier helaas niet voor dhr. Matt Cutts ;-).

Matt Cutts van Google over de duplicate content

Is the same content posted under different TLDs a problem? Dat is de vraag die gesteld werd aan Matt Cutts van Google door iemand uit Spanje. Het gaat hier dus om hetzelfde probleem. TLD zijn top level domains. Wat hij eigenlijk aangeeft is dat spammers normaal gesproken niet meerdere TLDs gebruiken. Dus wanneer je dezelfde content alleen op .nl en .be gebruikt (Matt geeft zelfs 4-5 domeinen aan) dan zou dit normaal geen problemen / penalty moeten opleveren. Hij geeft wel als tip aan, dat je wel de juiste valuta en spelling e.d. moet gebruiken. In België wordt natuurlijk ook de euro gebruikt, maar er worden wel andere woorden gebruikt. Denk aan het woord ‘subiet’. In het Nederlandse onbekend, maar in het Vlaams betekent het: straks. Uitverkoop is in het Belgisch, solden. En iDEAL wordt Bancontact/Mister Cash, een creditcard wordt een kredietkaart enz.

Alles uniek maken? Oplossing: rel=”alternate” hreflang=”x”

Ondanks het positieve verhaal van Matt Cutts zou ik toch proberen de 2e site, bijvoorbeeld .be zo uniek mogelijk te maken. De Belgische jus d’r over gooien is stap 1, maar er is wel meer mogelijk. We zouden we ervoor kiezen om de homepagina’s en informatiepagina’s aan te passen. Voor de productenpagina’s (bijv. vakantiehuizen) is dan een andere oplossing te vinden. In sommige gevallen is het bekend dat juist net de verkeerde domein vindbaar is in de resultaten; in veel gevallen de website met de hoogste autoriteit (de 1e website, dus in dit geval de .nl bijvoorbeeld). Alles aan doen om dit te voorkomen dus!

Het is  mogelijk om middels een specifieke annotatie rel=”alternate” hreflang=”x” bovenstaande probleem op te lossen. Het gebruik van duplicate content is hierdoor geen probleem, zolang de tag maar correct wordt gebruikt in beide sites. Het gebruik van de tag zorgt ervoor dat de zoekmachine weet welke website in welk land getoond moet worden. In het geval van een Nederlandse en een Belgische variant zou dit betekenen dat de volgende tags geplaatst moeten worden:

Nederlandse website:
<link href=”http://www.website.be/pagina-x/” hreflang=“nl-BE” rel=”alternate” />

Belgische website:
<link href=”http://www.website.nl/pagina-x/” hreflang=“nl-NL” rel=”alternate” />

Als je de tags op deze manier integreert is het geen enkel probleem dat er duplicate content is tussen de .NL en .BE domein. Google zal door het gebruik van de tag precies weten welke pagina getoond moeten worden aan de bezoekers.

Linkbuilden voor .be

Wanneer je de Belgische site met een ‘Belgische jus’ hebt overgoten en je hebt vervolgens de specifeke annotatie gebruikt, dan is het ook belangrijk dat de Belgische site links gaat krijgen vanuit Belgische websites en startpagina’s.Probeer zoveel mogelijk in Nederland te linkbuilden voor de .nl en in België voor de .be. Dit maakt het voor de zoekmachines zoals Google nog duidelijker dat de .be voorgeschoteld moet worden aan Belgische bezoekers.

Google search console

Google search console kan je gebruiken om Google advies te geven over jouw website. In de Google search console kun je per website aangeven welke doelgroep je wilt bereiken. Om nog zekerder te zijn van het feit dat alles goed binnenkomt bij Google is het noodzakelijk om de volgende handeling met beide websites te verrichten in de Google search console -> Geografische target:
Targetland instellen Google

Bovenstaande instellingen moeten voor zowel de .nl (Nederlandse doelgroep) als de .be (Belgische doelgroep) ingesteld worden. Dit is belangrijk omdat Google anders alleen maar af zou gaan op de backlinks, de plaats waar de website gehost is en de andere locatiegegevens. Vergeet dit dus zeker niet in te vullen. Meer informatie hierover vindt u op de website van Google.