Wat zijn money keywords ook alweer? Die vraag stelde ik mezelf toen ik vorige week in gesprek was met een nieuwe klant, die zelf een Seo bedrijf in het buitenland heeft, maar voor het linkbuilden ondersteuning zocht in Nederland.

De nieuwe klant is er bang voor Google penalties, omdat ze in het verleden hiermee te maken hebben gehad. Ze gaven dan ook aan geen money keywords te willen gebruiken, omdat ze denken dat dit één van de risico’s is voor een Google penalty. Of dat zo is? Het zou kunnen,.. Maar normaal gesproken gebruik ik zelf wel money keywords. Ik denk namelijk dat wanneer de money keywords relevant zijn en afgewisseld worden met andere keywords dit niet voor problemen zou moeten zorgen. Het moet ‘natuurlijk’ blijven voor de zoekmachines. En ik heb het idee dat wanneer je totaal geen money keywords gebruikt, het ook niet natuurlijk is. Maar dat is een mening en zoals gezegd heeft deze website een eigen seo bedrijf achter zich staan met eveneens jarenlange ervaring. In ieder geval is het zéér interessant om eens een keer op deze manier ‘te moeten’ linkbuilden.

Maar wat is nu een money keyword (ook wel trefwoord, anchor of gewoon zoekterm genoemd) en zijn er nog andere keywords?

Money keyword

Een money keyword is of zijn keywords waar bedrijven hoger op willen scoren in Google en andere zoekmachines.
Voorbeeld: de website http://www.reizen-paleis.nl/ biedt een overzicht van vakanties en reizen van bekende reisorganisaties. Reisorganisaties en prijzen kunnen eenvoudig worden vergeleken, zodat bezoekers de leukste reis voor de beste prijs kunnen vinden. Voor deze website zouden de volgende money keywords dus interessant kunnen zijn voor de homepage:

Goedkoop op vakantie, Goedkope vakantie, Goedkoop reizen, Goedkoop op reis, reizen vergelijken enz.

Andere keywords

Naast de money keywords zijn er ook nog de keywords op merknaam / bedrijfsnaam en samengestelde keywords. De rest is ‘overig’ en heeft geen associatie met je bedrijf / website.

Keywords op merknaam

Na de money keywords zijn de keywords op merknaam denk ik het meest gebruikt bij het linkbuilden. De naam zegt het eigenlijk al.
In het voorbeeld van Reizen-Paleis.nl kan ‘Reizen Paleis’ een keyword op merk/bedrijfsnaam zijn. ‘Reizen-Paleis.nl’ zou ook een keyword op merknaam zijn. Het gebruik hiervan wordt steeds populairder omdat het gebruik van je eigen naam geen enkele risico met zich mee zou moeten brengen. Als de merknaam eigenlijk ook een money keyword is, dan moet je wel weer een klein beetje oppassen. Zo kan bijvoorbeeld ‘Vakantiewoning’ zowel een money keyword als een keyword op merknaam zijn voor Vakantiewoning.org.

Samengestelde keywords

Samengestelde keywords zijn een combinatie van money keywords met de merknaam. Voorbeelden hiervan zijn:
– Vakantiewoning.org vakantiehuizen
– Reizen Paleis, Goedkope vakanties

Zoals eerder aangegeven gaat mijn voorkeur uit naar een natuurlijk linkprofiel met diverse anchors en links naar diverse onderdelen van je website. Ik zou een linkprofiel zonder money keywords niet adviseren al kan je natuurlijk de site zelf wel al goed optimaliseren voor de keywords waarop je gevonden wilt worden.