Het is een tijdje stil geweest op het Internetpaleis blog. Ik heb het simpelweg te druk met de huidige klanten. Helaas afgelopen week nog een potentiële klant nee moeten verkopen. Ik wil de kwaliteit naar m’n huidige klanten kunnen waarborgen. Overigens afgelopen maand gestart met een super leuk project voor 4 goksites. Een branche waar ik me niet eerder in heb begeven, maar een enorme uitdaging is. De eerste goede resultaten (hogere rankings in Google en stijging van het organisch bezoek) zijn inmiddels een feit.

Voor een andere klant ben ik vanochtend bezig met een update; een rapportage over de afgelopen maand. Eén van die onderdelen is een overzicht sturen van het aantal backlinks. De links die zijn geplaatst n.a.v. het linkbuilden. Er zijn op dit moment 28 links voor de partner gerealiseerd waarvan 1 nofollow en 27 dofollow. Terwijl ik dat in mijn mail aangaf, realiseerde ik me dat de begrippen nofollow en dofollow voor iemand die niets met SEO heeft, onduidelijk kan zijn. Mooie reden om het bloggen weer eens op te pakken en kort uit te leggen wat het verschil is tussen deze termen.
Eén van de nog steeds belangrijke rankingfactoren is het plaatsen van links op andere sites (backlinks) naar jouw website. Hoe hoger de waarde van zo’n externe site hoe sterker het effect op je rankings. Voorheen gaf Google de waarde aan via Google pagerank, maar nu dat niet meer zichtbaar wordt bijgehouden is bijvoorbeeld page authority en domain authority van belang. Een andere factor die bijvoorbeeld meespeelt is het aantal links op de partnerpagina. Des te meer (follow) links, des te minder interessant de pagina voor ons wordt.

Wat is nofollow en wat is dofollow?

Een backlink geplaatst op een pagina met een bepaalde waarde (bijv. pagerank of authority) krijgt een stukje van die waarde mee. Zie het als een volle fles van 1 liter gevuld met linkwaarde. Telkens als er een linkje wordt geplaatst op die pagina, krijgt de link een slokje uit die fles mee. Het vloeit dus vanuit die fles naar onze site. De partnerwebsite kan dat blokkeren. Dit kan door een link de eigenschap nofollow mee te geven. De waarde blijft dan op de eigen site.

Of een website nofollow gebruikt kan je controleren door in de bron van een pagina te kijken. In FireFox en Chrome doe je dat door een rechter muisklik en kies ‘View Page Source’ (Broncode Weergeven) en in Internet Explorer is het ‘View Source’ (Bron Weergeven). Vervolgens kan je met zoeken via CTRL-F op ‘nofollow’ het attribute vinden (of niet).

Om waarde te krijgen vanuit de partnerpagina is het dus belangrijk om te achterhalen of de nofollow wordt gehanteerd. Wanneer dit niet het geval is en de pagina heeft een redelijke waarde, dan kan de pagina interessant zijn. Overigens houdt Google niet van onnatuurlijke linkpatronen. Een backlinkprofiel met alleen maar followlinks zou kunnen opvallen. Plaats dus af en toe ook eens een nofollow link; zeker wanneer er gerelateerd bezoek vanuit die pagina te verwachten valt.

2 vragen over nofollow aan Matt Cutts van Google

Tools om nofollow links op te sporen

Gelukkig is het niet nodig om bij elke pagina de bron op te vragen. Met de browser addon Search Status van Firefox worden alle nofollow links op de website ge-highlight in roze. Ook SEOquake is geschikt en heeft daarnaast ook vele andere handige SEO tools. Internet Explorer en Chrome blijven achter op het gebied van goede SEO browser plugins. Tip: gebruik bij het linkbuilden standaard FireFox als browser.

Wat is het beleid van Google voor ‘nofollow’ en wat zijn enkele specifieke voorbeelden van het gebruik hiervan? <bron: Google>

Hier volgen enkele gevallen waarin u nofollow zou kunnen gebruiken:

  • Onbetrouwbare inhoud: als u niet kunt of wilt instaan voor de inhoud van pagina’s waarnaar u links biedt vanaf uw site (zoals niet-betrouwbare gebruikersopmerkingen of gastenboekartikelen), kunt u het kenmerk ‘nofollow’ toevoegen aan deze links. Dit maakt het minder aantrekkelijk voor spammers om uw site aan te vallen, en voorkomt dat uw site onbedoeld een betere PageRank biedt aan de ‘achterbuurten’ van het web. Met name opmerkingsspammers richten zich liever niet op een inhoudsbeheersysteem of blogservice als ze zien dat onbetrouwbare links binnen die service niet worden gevolgd. Als u betrouwbare bijdragers wilt herkennen en belonen, kunt u het nofollow -kenmerk automatisch of handmatig verwijderen voor links die zijn geplaatst door leden of gebruikers die constant kwalitatief hoogwaardige bijdragen leveren.
  • Betaalde links: de positie van een site in de zoekresultaten van Google is deels gebaseerd op een analyse van sites die een link naar de site bevatten. Om te voorkomen dat betaalde links onze zoekresultaten beïnvloeden en een negatief effect hebben op onze gebruikers, raden we webmasters met klem aan het kenmerk nofollow te gebruiken voor dergelijke links. Volgens de richtlijnen voor zoekmachines moeten betaalde links die door computers kunnen worden gelezen, op dezelfde manier bekend worden gemaakt als betaalde samenwerkingsverbanden aan online en offline klanten (bijvoorbeeld het woord ‘Advertentie’ boven aan een paginagrote krantenadvertentie). Meer informatie over het standpunt van Google over betaalde links.
  • Prioriteitsbepaling voor crawls: zoekmachinerobots kunnen niet inloggen of zich registreren als lid van uw forum. Het heeft daarom geen zin Googlebot links als ‘Schrijf u hier in’ of ‘Inloggen’ te laten volgen. Wanneer u het kenmerk nofollow gebruikt voor deze links, kan Googlebot andere pagina’s crawlen die u liever wilt laten opnemen in de index van Google. Een goede informatiestructuur (intuïtieve navigatie, gebruikers- en zoekmachinevriendelijke URL’s, enzovoort) is echter een veel betere manier om uw middelen te gebruiken dan u alleen te richten op het bepalen van de crawlprioriteit door bepaalde links niet te laten volgen.