Na mijn bezoek aan de Friends of Search 2015 ook dit jaar weer besloten om naar Amsterdam af te reizen naar het grootste searchcongres van Nederland. De avond d’r voor heerlijk gedineerd in restaurant Breitner. Zeker een aanrader wanneer je Amsterdam bezoekt. Heerlijk eten en prachtig uitzicht op de rondvaartboten en de verlichte Amsterdamse bruggen. Business and Pleasure zullen we maar zeggen.

De Friends of Search werd dit jaar gehouden in De Kromhouthal aan het Gedempt Hamerkanaal 231 in Amsterdam. Een hele fijne ruime locatie waar alles tiptop verzorgd was. Om 8:30 was ik aanwezig zodat ik op tijd was voor de opening door Bas van den Beld. Gedurende de dag waren er parallelsessies waarbij ik in alle gevallen heb gekozen voor de seo sessies.

Het was de week waar V&D failliet ging. Vaak starten bedrijven met SEO op het moment dat het slecht gaat het een bedrijf. Dan kan het eigenlijk al te laat zijn. Zoekmachine optimalisatie zou een continu een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering moeten zijn. Iets wat Bol.Com (1 van de sprekers) goed begrepen heeft. Maar liefst 6 werknemers werken fulltime aan de SEO.

Bewijs van aanwezigheid:
FOS Amsterdam

Sprekers Friends of Search

De sprekers die ik heb gezien tijdens mijn bezoek aan de Friends of Search 2016 na de opening van Bas van den Beld zijn:

  • Wil Reynolds van Seer Interactive – Inspiration to Perspiration
  • Maikel Cupido – GfK & Google: onderzoeksresultaten cross-device gedrag in Nederland
  • Tom Smits van Bol.com – 10 miljoen producten vindbaar maken
  • Lauren Pop – Connected content planning: getting the right content tot he right person at the right time
  • Stacey Macnaught van Tecmark – Turning numbers into stories – Creative data driven link building
  • Larry Kim van Wordstream – Re-thinking PPC Marketing in 2016 Beyond
  • Lee Odden van Toprank Marketing – Where SEO fitsin the digital Marketing Mix
  • Emily Grossman van Mobilemoxie – App Indexing @ Mobile SEO
  • Niels Doerje van HRS Holidays (had het idee dat er iemand anders stond; wellicht was Niels ziek of iets dergelijks. In ieder geval dan gemist waarom hij d’r niet was) – Search beyond Google
  • Martijn Scheijbeler van The Next Web – Case the next web: SEO voor uitgevers

Vervolgens ben ik in de auto naar Zeeland gestapt zodat ik m’n kinderen nog op bed kon leggen, maar mijn bevriende collega van Captolia heeft ook nog de sessie van Marcus Tober bijgewoond, die er overigens ook in 2015 bij was.

Een hele reeks van sessies en sprekers dus. Te veel informatie om te onthouden, te veel informatie om direct uit te voeren, maar naar mijn idee vooral belangrijk om de meest interessante punten d’r uit te halen en daarmee aan de slag te gaan. Wat zijn de nieuwe SEO ontwikkelingen in 2016, wat zijn handige tools enz.

Samenvatting Friends of Search 2016

Frameworks:
Spreker Wil Reynolds gaf het belang van het werken met frameworks aan. En mooie start van de dag, want dit is eigenlijk wat ik zojuist aangaf: je kunt niet alles onthouden en uitvoeren, maar ga aan de slag met het belangrijkste en doe het dan ook echt. De meeste goede ideeën komen niet verder dan een mailbox of een notitieblokje. Een mooi voorbeeld is dat ik vandaag een klant heb geadviseerd om te werken aan de snelheid van de website. De concurrenten zijn 3x zo snel. Natuurlijk kan je met o.a. linkbuilden een eind komen, maar naast het linkbuilden is de snelheid van de website ook een heel belangrijke factor. Google heeft er niet voor niets handige tools voor in het leven geroepen. Als je de concurrentieslag wilt winnen, dan zal je op meerdere fronten de concurrentie moeten aftroeven. Na zo’n advies is het belangrijk dat er ook daadwerkelijk mee aan de slag wordt gegaan. Het zal op een lijstje terecht komen, waarbij ik als adviseur hoop dat deze een hoge prioriteit meekrijgt. Frameworks helpen dan om onderscheid te maken en te ordenen wat aangepakt moet worden, naast de dagelijkse werkzaamheden. De frameworks kunnen inzicht geven in prioriteiten en kansen (voor jezelf of een klant). Dit doe je door bijv. scores te geven aan variabelen als eenvoud, impact, schaalbaarheid en haalbaarheid. Maar het belangrijkste: ga d’r mee aan de slag!

SEO bij Bol.com:
Van te voren was ik denk ik wel het meest benieuwd naar de sessie van Bol.com. Want het moet je weleens zijn opgevallen, dat welk product je ook ingeeft bij Google, Bol.com bij de eerste 3 zoekresultaten staat. Achteraf moet ik eerlijk bekennen, dat Bol.com inhoudelijk niet zo heel veel nieuws te melden had. Het was meer een kijkje in de keuken, waarbij ik het gevoel had, dat niet alles ‘verklapt’ werd door Tom Smits. In ieder geval waren de door Bol.com gebruikte methoden mij wel bekend. Dat zou kunnen betekenen dat ik een juiste methode gebruik of dat zoals ik al eerder aangaf niet alles verteld werd (overigens is dat ook lastig in een half uurtje). In ieder geval werkt een team van 6 man dagelijks aan de SEO. Er wordt dagelijks gekeken naar de meest gebruikte zoekopdrachten op ‘het web’ en daar wordt op ingespeeld. Wat nadrukkelijk naar voren kwam was de samenwerking tussen de SEO medewerkers, de productspecialisten en de technici. Dat is denk ik wel een belangrijk punt. Een SEO medewerker geeft aan, dat er veel vraag is naar een bepaald product (in de zoekmachines). De productspecialist gaat opzoek naar dat product en de technici zorgen dat het product op de site wordt geplaatst, waarbij de SEO medewerkers zorgen dat headers, metatags en teksten e.d. geoptimaliseerd zijn voor Google. Ook moeten klanten eenvoudig kunnen doorklikken naar bijbehorende categorieën en producten (cross-en-up-sells, bijbehorende en impuls inkopen). Verkoop je seizoengebonden producten; werk dan vooruit. Dus in de winter er al voor zorgen dat de ‘barbecue-pagina’s’ goed staan. Als je daarmee moet beginnen als de zomer gestart is, dan is het te laat voor Google om goed (snel genoeg) op te pakken.

Linkbuilden & content marketing:
Zorg ervoor dat de juiste content, op een goed tijdstip bij de juiste klant terecht komt. Het maakt niet uit of dat via nieuwsbrieven, social media of blogberichten is; doe het vooral allemaal. Zorg er dus vooral voor dat je de juiste boodschap op het juiste moment bij de doelgroep krijgt. Lauren Pope denkt dat we ons minder moeten richten op links maar op het echte doel. Ik denk ook dat daar wel wat in zit. Maar ik zou dan willen zeggen:  Het maakt niet uit of dat via nieuwsbrieven, social media, blogberichten, of links is; doe het vooral allemaal. Ik ben ervan overtuigd dat linkbuilding minder belangrijk wordt op termijn en dat autoriteit zijn op een bepaald gebied steeds belangrijker wordt, maar het zal nog heel lang duren voordat ‘links’ helemaal geen ranking factor meer zijn; als dat al gebeurd. Maar zorgen dat je gelezen, gedeeld, gewaardeerd wordt e.d. dat zal steeds meer tellen. Maar nogmaals, dat is mijn eigen interpretatie.

Creatief ‘data driven’ linkbuilden:
Een inspirerende sessie van Stacey MacNaught. Viral linkbait-tactieken waarmee ik zelf met onze reissites ook wel wat wil doen. Hoe? Unieke data verzamelen (altijd mijn voorkeur boven kopen) en daar interessant artikelen over schrijven, waarbij mij het wel duidelijk was dat de titel van het ‘verhaal’ cruciaal is. Zo vroeg Stacey aan 1000 Amerikanen, een Engelse stad te noemen (waarbij Londen niet genoemd mocht worden). Hier kwam het volgende uit:

friends of search

Vooral het 10e antwoord is natuurlijk bijzonder! Door dit onderzoek te delen en de nadruk te leggen op ‘Parijs’ werd het bericht enorm vaak gedeeld en kreeg het veel ‘mentions’. Resultaat was dus: linkvermeldingen op o.a. nieuwssites met hoge trust, DA en PA waarde. Wil je de gehele presentatie en meer voorbeelden te bekijken? Je vindt ‘m hier! Zodra onze vernieuwde vakantiehuissite online is wil ik snel met mijn collega een goed doordachte poll op gaan zetten, zodat we ook interessante, unieke content gaan verzamelen om vervolgens met de resultaten opvallende artikelen (blogs) op te stellen. Dit is in elke branche mogelijk.

PPC (Pay Per Click):
Niet alle sessies waren parallel sessies. Ook de PPC sessies van Larry Kim was niet gelijktijdig met andere sessies. En gelukkig maar, want wat en heerlijke spraakwaterval. Larry Kim propte by far de meeste woorden in z’n half uur. Een boeiende sessies waarin hij liet zien hoe PPC marketing de laatste jaren is veranderd en waar het volgens hem naartoe gaat. Als bedreigingen ziet hij de steeds hoger wordende cost per click en de beperkte advertentieruimte op kleinere apparaten zoals een mobiele telefoon; die juist wel steeds meer gebruikt worden. Hij ziet kansen op social media. Een goede post kan in een enorm bereik resulteren tegen betrekkelijk lage kosten. Gebruik hiervoor alleen de goed werkende posts (door hem eehoorn genoemd). Werkt een post; dan die post betaald promoten. Werkt een post niet, dan moet je deze ook niet verder willen promoten. Dus test met posts, vind de eenhoors en haal hier het maximale uit. Wel een goede tip, want voor mijn eigen bedrijven willen we weleens lukraak investeren in Twitter en Facebook posts. Omdat we willen dat het een succes wordt. Geregeld wordt het dat dan niet. Ik herinner me dat we een keer een post hebben geplaatst waarbij mensen moesten raden naar het aantal pepernoten in een fles. Een succesvolle post, maar vervolgens niet verder door ons gepromoot. Des te succesvoller een post des te lager de kosten per klik worden. Zo’n eenhoorn hadden we dus moeten uitmelken; leermomentje.

Larry Kim op een ander congres, maar beantwoord dezelfde vragen als in Nederland:

SEO voor uitgevers (publishers):
Martijn Scheijbeler van The Next Web vertelde over het succes, de groei, van het bedrijf. En dat zonder linkbuilden. Hoe? Het schrijven van 40 artikelen per dag. Er staan er inmiddels 70.000 live. Ze hebben 3 goede SEO specialisten in dienst, die 100% dedicated aan de website werken. Ook proberen ze de ‘journalisten’ op te voeden in de SEO. In dit geval dus niet linkbuilden, maar zorgen voor goede teksten, titels, headers enz. Een belangrijk onderdeel van de SEO is de pagespeed. Blogs zijn lang en content is rijk aan visuals, foto’s en video’s; da moeten ze ook nog advertenties plaatsen om alles te bekostigen. Dat kost laadtijd. Ze hebben eigen servers waarop ze veel testen en optimaliseren zodat de snelheid van de website zo hoog mogelijk is en daarmee ook de conversie verbeterd.

Google rankingfactoren in Nederland:
Marcus Tober van Searchmetrics deelde een onderzoek naar de rankingfactoren in Nederland. Eerder werden er al zo’n 200+ rankingfactoren bepaald, maar deze zijn veelal toegespitst op de Amerikaanse markt. Searchmetrics onderzocht de Nederlandse factoren. De uitkomsten van het onderzoek zijn te vinden in deze PDF.

Al met al weer een mooie inspirerende dag, waarbij ik een aantal to do’s heb genoteerd, die niet alleen maar in het notitieblokje blijven. En volgend jaar,.. dan ga ik weer lekker uiteten in Amsterdam,..