Tot op heden waren browsers in staat om html (syntax) om te zetten in een leesbare pagina, maar hadden ze geen idee wat de betekenis (semantiek) was van de inhoud binnen die webpagina. Voor Google bleef het daardoor onduidelijk wat er met de inhoud van webpagina’s werd bedoeld. Om de zoekmachine hier inzicht in te geven, was het belangrijk om trefwoorden (keywords) mee te geven.

Bij semantic search worden niet alleen resultaten weergegeven op basis van trefwoorden, maar er wordt ook gekeken naar de relatie tussen bepaalde woorden. Ieder stukje informatie op het web wordt bij semantic search als een entiteit beschouwd. Op deze manier wordt er structuur aangebracht in de warboel van data die online beschikbaar is. Door al deze data te structureren krijgt Google het inzicht in wat een webpagina vertelt en kan het zeer accuraat de zoekresultaten verscherpen. Google begrijpt niet alleen de entiteit zelf, maar weet ook aan welke andere entiteiten deze gerelateerd is.

Met Semantic Search wil Google een echte ‘Answer Machine’ worden. Als je als gebruiker van Google een bepaalde zoekterm intikt, begrijpt de zoekmachine steeds beter met welke intentie je dat doet en welke informatie je zoekt. Dit kan pas als de zoekmachine echt ‘begrijpt’ waar een tekst over gaat en dat is precies waar Semantic Search zich op richt.

Nog niet helemaal duidelijk wat semantic search is? Bekijk dan onderstaand filmpje:

Semantisch zoeken in 5 stappen

Gevolgen van semantic search in de zoekresultaten

Ten eerste verandert de samenstelling van de zoekresultaten. Volgens bronnen bij Google zullen de zoekresultaten van de zoekopdrachten tussen 10% tot 20% wijzigen. Daarnaast zal de behoefte om op een site te klikken afnemen. Google geeft namelijk in de zoekresultaten al het antwoord op je vraag. Direct gevolg: minder bezoekers worden doorgestuurd naar externe sites.

Hoe speel je als tekstschrijver of webdesigner in op semantic search?

Google slaagt er met semantisch zoeken steeds beter in om webpagina’s echt te begrijpen. Als tekstschrijver of webdesigner kun je het de zoekmachine makkelijker maken, door zoveel mogelijk context toe te voegen. Hoe? Hieronder 7 tips:

  1. Gebruik structured data
  2. Schrijf met bezoekers in je achterhoofd
  3. Cluster waardevolle content
  4. Verbeter je website
  5. Publiceer regelmatig (en goed)
  6. Vergroot je autoriteit
  7. Gebruik social media

Als je succesvol wilt zijn en blijven op het gebied van SEO, dan is nu echt het moment aangebroken om de stap naar ‘the next level of SEO’ te zetten. De focus moet van trefwoorden worden verschoven naar het optimaliseren van webpagina’s op basis van de intentie van het zoekgedrag. Het is zaak om te zorgen dat de content op jouw pagina’s het antwoord geeft op de vraag die iemand als zoekopdracht in Google heeft getikt.