En moet je de bounce rate überhaupt wel verlagen? Mmm,.. dat maakt het ingewikkelder. De vraag is dus of bounce rate invloed heeft op de rankings. Er zijn seo experts die denken van wel, maar er zijn ook seo experts die denken dat de bounce rate geen enkele invloed heeft op de Google rankings, maar bijvoorbeeld de CTR (vanuit Google) wel.

Wat is bounce rate? De definitie.

Als je gaat zoeken op die vraag zal je verschillende antwoorden vinden. Vroeger zei men dat wanneer een bezoeker na een bezoek van je website, zonder door te klikken binnen je website, de site weer verlaat, dat de bounce rate 100% is. Maar is dat nog wel de juiste definitie? Het gekke is dat Google zelf ook een dergelijke uitleg in analytics geeft. Zolang je in je Google Analytics (GA) geen doelen (events) instelt, geldt bovenstaande definitie voor het bouncepercentage. Door doelen in te stellen, verlaag je het bouncepercentage, omdat deze doelen eerst niet werden gemeten en daardoor niet bijdroegen aan duidelijke analyse van het bezoekersgedrag. De juiste definitie van de bounce rate is dus eigenlijk: “een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze zonder enige actie (die jijzelf hebt ingesteld) te ondernemen“. Dat is wel iets anders dan na het bezoeken van 1 pagina je website verlaten. En dat is ook terecht, want een bezoeker die een video bekijkt op je pagina, neemt wel meer moeite dan iemand die enkel rondkijkt en direct weg is. En iemand die langer dan 3 minuten op een pagina blijft, toont ook een hogere betrokkenheid dan iemand die direct al zijn conclusie trekt en binnen een paar seconden je pagina weer verlaat. Je moet het alleen zelf wel instellen in Google Analytics. Een hoog bouncepercentage hoeft dus niet persé slecht te zijn. Want als jouw bezoeker bijvoorbeeld direct de juiste ‘call to action’ button ziet en doorklikt naar bijvoorbeeld een affiliatesite, dan heb je je doel bereikt, maar is de bezoeker wel na het zien van 1 pagina verdwenen. Aangezien je zelf de bouncerate kan beïnvloeden is het niet aannemelijk dat Google dit als een rankingfactor zal gebruiken. Maarja,.. backlinks verzamelen, de content schrijven, de metatags toevoegen,.is dat niet beïnvloeden? Helemaal zeker weten we het dus niet.

Wat is dan CTR?

CTR staat voor ClickTroughRate. In het Nederlands, de doorklikratio. Welk percentage klikt door op een link in de zoekmachines zoals Google. Totaal anders dus dan de bounce rate. Bij de bounce rate komen bezoekers sowieso op je website. Bij de CTR is de vraag welk percentage klikt door naar je website. SEO experts vragen zich vervolgens af of dit meeweegt in de rankings. Dus stel dat jouw site in de top 10 staat, maar de bezoekers klikken het minst op jouw titel, omdat de andere bedrijven bijvoorbeeld bekender zijn of omdat de titels en omschrijvingen aantrekkelijker zijn (denk aan ratings), dan zakt jouw website in de rankings. Ook hierbij is het lastig te bepalen Google dit gebruikt. Want de top 3 in Google krijgt sowieso al meer bezoek. Maar de top 3 is wellicht in de top 3 gekomen omdat er veel wordt doorgeklikt. Terwijl ik dit schrijf probeer ik ook helder mee te denken en vraag ik me ook af wat wel en wat niet zal meewegen. Het zou mij niet verbazen als Google ‘stiekem’ alles toch een beetje meeweegt. Alles wat ze kunnen meten, gewoon gebruiken. Maar omdat je je vraagtekens bij vooral de bounce rate, maar ook de CTR kan plaatsen zal deze minder worden meegewogen dan bijvoorbeeld de snelheid van de website (is mijn mening).

Google ontkent Google analytics data (zoals bounce rate) te gebruiken voor de Google rankings:

Het is sowieso niet verkeerd om tijd te steken in metatags die de aandacht van de bezoeker trekken. Want of de CTR nu meeweegt of niet; je wilt wel graag die doorklik vanuit Google naar je website. Zorg dus dat de bezoeker van de zoekmachine interesse krijgt om door te klikken. Dat kan door prefect aan te sluiten op de zoekwoorden, maar ook door bijvoorbeeld vertrouwen te krijgen: ervaring, grote van het aanbod enz.

Hoe kan je de bounce rate verlagen?

Normaal ligt de bounce rate zo tussen de 20 en 50%. De vraag is dus of je in paniek moet raken wanneer deze véél hoger of lager ligt, maar ik kan me toch voorstellen dat je de bounce rate wilt verlagen wanneer deze bijvoorbeeld 90% is en bezoekers niet langer dan 10 seconden op je website blijven.

Bekijk dit Youtube filmpje waar in het héél kort een aantal van later genoemde tips worden besproken:

Tips om de bouncerate te verlagen:

  • Haal spam uit Google analytics en bekijk in analytics welke pagina’s veel bezoek genereren en een hoge bounce hebben. Pagina’s die voor een hoge bounce zorgen verwijderen of verbeteren;
  • Check de gebroken links op je website. Dit is overigens een onderdeel die ik standaard meepak bij al mijn seo klanten;
  • Voeg eventueel 301 redirects toe indien nodig;
  • Heb je een website met veel pagina’s? Voeg dan een zoekfunctie toe;
  • Voorkom 404-pagina’s en als ze er toch zijn, zorg dan voor een goede informatieve tekst;
  • Zorg dat je website mobielvriendelijk is;
  • Pas de bounce tijd aan;
  • Zorg voor video’s op de pagina wanneer dat mogelijk is of breidt de pagina uit met interessante content;
  • Gebruik een goed webdesign (zorgt voor vertrouwen);
  • Zorg voor een snelle website;
  • Gebruik geen of zo min mogelijk pop-ups;
  • Voorkom keuzestress en maak direct duidelijk door een goede call to action (button) waar je de bezoeker vervolgens naar door wilt sturen (bijv. reserveren, of inschrijven nieuwsbrief e.d.);
  • Link op de pagina door naar andere interne pagina’s;
  • En last but not least: zorg voor goede interessante content.