Op donderdag 8 februari 2018 werd voor de 5e keer the friends of search georganiseerd in de kromhouthal aan het Gedempt Hamerkanaal 231 in Amsterdam. The best of edition met bekende sprekers, die de friends of search al eerder hebben bezocht zoals: Cindy Krum, Larry Kim, Barry Adams, Tom Smits van Bol.com en Marcus Tober van Searchmetrics.

Volgens mij is het alweer de 4e keer dat ik de friends of search bezoek. Vier van de vijf edities dus. Ik ben op de woensdag al vertrokken richting Amsterdam zodat ik de donderdag op tijd zou kunnen zijn in de kromhouthal. Van woensdag op donderdag verbleven in Van der Valk Oostzaan, geboekt via Reizen Paleis. Vorig jaar ben ik ook geweest en ik merkte toen al wel dat ‘het veel van hetzelfde’ was. Het is vooral een goed georganiseerde dag met een heleboel vakgenoten. In 2018 was dit eigenlijk ook het geval en misschien nog wel meer dan in de jaren daarvoor omdat veel sprekers ‘op herhaling’ kwamen. Larry Kim met z’n unicorn en Tom Smits van Bol.com vertelden nagenoeg hetzelfde verhaal. Dat wil niet zeggen dat er niets te leren was. Ik probeer altijd 3-4 nieuwtjes mee naar huis te nemen en het voordeel van herhaling is dat je weer eens herinnerd wordt aan bepaalde zaken.

Sprekers friends of search 2018

Dit jaar waren er 3 ruimtes. Normaal zijn er 2. Nu was er een zaal 3 met masterclasses. Ik heb ook deze editie voornamelijk weer gekozen voor seo sprekers. Alleen om 12:10 heb ik gekozen voor Corendon en Hotelspecials (combinatie seo – sea), omdat ik zelf de afgelopen 18 jaar al in het toerisme werk en nog steeds actief ben met o.a. Bonferia. De sprekers die ik heb gezien tijdens mijn bezoek aan de Friends of Search 2018 na de opening van Reuben Milne zijn:

  • The coming disruption of search – James Whittaker | Microsoft
  • Top rankings are just a start – Will Reynolds | Seer Interactive
  • Mobile-first & PWA strategies – Cindy Krum | Mobilemoxie
  • Beste SEA en SEO case van de Dutch search awards – Corné Hoogendorn | Corendon & Alain Manche | Hotelspecials
  • Winning paid search strategies in 2018 |- Larry Kim | Bobile Monkey
  • Case Bol.com: Kijkje in de sea en seo keuken – Tom Smits & Arend de Ruiter | Bol.com
  • Out with the old, in with the niche: micro ranking – Marcus Tober | Searchmetrics
  • SEO will never die! – Marcus Tandler | Ryte
  • Q&A on the state of seo – Gary Illyes | Google

Ik zal hieronder een samenvatting geven van de beste presentaties.

The coming disruption of search – James Whittaker | Microsoft

Wat een fijne inspirerende spreker is die James Whittaker. Ik snap dat de organisatie heeft gekozen voor deze opening. Wat mij betreft veruit de leukste sessie. Misschien niet de meest informatieve, maar zeer vermakelijk!

Hij begon na een applaus met: “Ik zal niet te hard klappen, want ik ga vertellen dat jullie je baan kwijt raken”. Bammm interesse gewekt. Hij geeft eigenlijk aan dat machines alles zullen gaan overnemen. De technologie groeit harder dan de mens kan bijhouden. Wat hem betreft typt over een paar jaar niemand meer zoektermen in zoekmachines. Je wordt al voorzien van informatie voordat je d’r om hoeft te vragen.

Internet of things (IoT) 
Wikipedia zegt hierover: Het internet der dingen (Engels: Internet of things) refereert aan de situatie dat door mensen bediende computers (desktops, laptops, tablets, smartphones) in de minderheid zullen zijn op het internet. De meerderheid van de internetgebruikers zal in deze visie bestaan uit semi-intelligente apparaten, zogenaamde embedded systems. Alledaagse voorwerpen worden hierdoor een entiteit op het internet, die kunnen communiceren met personen en met andere objecten, en die op grond hiervan autonome beslissingen kunnen nemen.

Denk aan koelkasten die data uitlezen over boodschappen of bepaalde houdbaarheid van producten. Of een fitness horloge die je gezondheid kan meten.

Ik heb op Youtube een uitgebreide(re) versie gevonden van de sessie bij friends of search. Moeite waard om eens een uurtje voor te gaan zitten. Met o.a. Brad Pitt en een plas app 🙂

IoT kansen toekomst

In de toekomst zullen we steeds meer vertrouwen op het IoT om ons te verbinden met apparaten, services, service providers en verkopers. We zijn verbonden met het IoT via onze smartphones, wearables, auto’s en huizen. IoT wordt steeds meer naadloos geïntegreerd en zal – zeker in de toekomst – al onze dagelijkse routines en taken beïnvloeden. Vrijwel elk object kan onderdeel worden van het IoT: sensoren worden steeds kleiner en goedkoper, internetverbindingen zijn alomtegenwoordig en de verwerkings- en opslagmogelijkheden van data nemen toe. Daarnaast is IPv6 inmiddels in gebruik genomen, zodat er genoeg ip-adressen beschikbaar zijn die aan objecten meegegeven kunnen worden. Een andere drijvende kracht is de alsmaar toenemende smartphone-adoptie. Ons mobieltje functioneert als afstandsbediening en beeldscherm voor het IoT.

Geschat wordt dat er in 2020 34 miljard apparaten verbonden zullen zijn met het internet. In 2015 waren dat er nog 10 miljard. Van die 34 miljard met het internet verbonden apparaten zijn 24 miljard IoT-apparaten. De overige 10 miljard bestaan uit traditionele computer(apparaten), zoals smartphones, tablets en smartwatches. Deze schatting lijkt nog voorzichtig en loopt in sommige publicaties op tot 200 miljard. In 2014 was de waarde van IoT zo’n $900 miljard. In 2025 zou deze waarde kunnen oplopen tot zo’n $4 à $6 biljoen. Meer hierover lezen? Klik hier.

Top rankings are just a start – Will Reynolds | Seer Interactive

Will Reynolds gaf eerst aan hoe belangrijk het voor veel bedrijven is om lokaal gevonden te worden. Met zijn eigen bedrijf rankte hij wereldwijd op zoektermen zoals seo agency, seo consultant en sea tools e.d. Het zorgde voor veel bezoek op z’n website, maar het leverde hem amper klanten op. Toen hij (en Google) zich meer gingen richten op ‘lokaal gevonden worden’, leverde hem dit opeens wel veel nieuwe klanten op.

Verder gaf hij aan dat een toppositie in een zoekmachine krijgen nooit een doel moet zijn. Maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een evt. toppositie het bedrijf / de klant op een waardevolle manier bedient. Dat sluit eigenlijk natuurlijk aan op het verhaal dat je niets hebt aan een top ranking wereldwijd als je klanten allemaal in de buurt zitten.

Ook vertelde hij dat hij Adwords en andere betaalde advertentie platformen gebruikt voor z’n seo-strategie. Kan me herinneren dat hij dat al eerder heeft verteld. Ik vond dat toen ook al een goede tip. Als je ziet dat er sales komt uit bepaalde zoektermen dan heb je al snel de neiging om juist voor andere zoektermen de seo in te zetten. Maar door het kijken naar CTR en best converterende zoektermen kan je juist zeer interessante termen selecteren om op verder te borduren. Zo is het dan belangrijk om de gebruikerservaring van juist die bestemmingspagina’s te optimaliseren.

foto van Friends of Search.

Winning paid search strategies in 2018 |- Larry Kim | Bobile Monkey

Altijd leuk om naar Larry te luisteren en ook hier weer de reminder om te kijken naar unicorns. Wat bedoelt Larry met een unicorn? De unicorns zijn in de praktijk 1-3% van alle marketinguitingen die veel effectiever zijn dan de overige 97-99% van de uitingen. Deze 1-3% kunnen voor 70% van al je verkeer of omzet zorgen.

foto van Friends of Search.

Wat doe je met unicorns?

  1. Vind de unicorn (bijv. via Google analytics en Search console)
  2. Bekijk of je de ctr van deze pagina verder kan optimaliseren
  3. Zet de unicorn campagnes bij zoveel mogelijk marketingkanalen weg
  4. Breng je best presterende content in vrijwel dezelfde context maar dan net iets anders meerdere malen onder de aandacht, bijv, via Facebook. Waarom iets nieuws bedenken als al een unicorn hebt; uitmelken dus
  5. Borduur dus nog even verder op de unicorn door bijv. subpagina’s te schrijven over onderwerpen die in het unicorn artikel genoemd zijn

Zoals aangegeven laat larry dit vaak terugkomen in z’n presentaties. Maar waarschijnlijk niet voor niets. Daarom pas ik het zelf ook toe bij de social media posts die wij plaatsen voor bijv. Bonferia.

Out with the old, in with the niche: micro ranking – Marcus Tober | Searchmetrics

Marcus Tober’s bedrijf verzamelt ‘big data’. Op basis daarvan geeft hij z’n adviezen. Zo meten ze bijvoorbeeld hoe belangrijk de snelheid van de website is, hoe belangrijk het is om keywords in de titel en description te verwerken (steeds minder belangrijk), hoeveel woorden moeten er op een pagina gebruikt worden om hoog te ranken (laatste jaren steeds meer) enz.

Vandaag de dag zijn de rankingsfactoren volgens Marcus volledig gebaseerd op een nichemarkt. Een belangrijke rankingfactor van het afgelopen jaar en nog niet genoemd is de https. In de interieur (meubel) branche heeft gemiddeld 8 van de 10 top rankings een HTTPS-domein. En in de sport-en recepten branche is zijn dit maar 2 van de top 10 rankings.

Interieur branche wint de race op HTTPS gebied

Dit betekent niet dat je geen https moet gebruiken als je een sportsite hebt, maar het geeft wel aan dat deze factor dan minder belangrijk is. In de interieur (meubel) branche valt het dan weer op dat er veel meer afbeeldingen in de content geplaatst zijn (bij top10 rankings) t.o.v. bijv. sport sites. Eigenlijk niet zo gek natuurlijk, want als je banken en stoelen verkoopt, dan willen de bezoekers van de website die meubels ook zien.

Interieur branche wint de race op Afbeeldingen in content

Tip van Marcus:
Analyseer de zoekresultaten van jouw branche en gebruikers. Maak een SEO strategie voor jouw niche en ga niet uit van algemene zoekresultaten.

Wil jij zien of Marcus ook jouw branche behandelt? Bekijk dan deze presentatie: